אמנות רחוב כביטוי מחאתי

אמנות

המרחב האורבאני מכיל בתוכו את רוב האוכלוסייה העולמית, וכמות התושבים הבוחרים לחיות בערים הגדולות בעולם הולכת וגדלה. מרחב זה הוא כר פורה לכל סוגי האומנויות, מציור ופיסול, שירה ומוסיקה, ועד לאומנויות שהתפתחו בסביבה העירונית (בעיקר), מותאמות לסביבה זו, ומביאות את הרעיונות, הצרכים, המאווים והלך הרוח העירוני לכדי ביטוי אומנותי.

אמנות היא עולם ומלואו, וכל ניסיון להגדיר ולתחום אותה הרי הינו בגדר חטא. ובכל זאת, אנו ניגש לנושא בכדי להציג מעט מן התרבות העירונית המודרנית, ונספר על סוגי המפגשים האומנותיים האפשריים בסביבה העירונית של ימינו, סביבה מהירה, קצבית, משתנה ותובענית, ויש אומרים אף חונקת ומגדרת.

אמנות רחוב 

ניגש ישירות לקרביים של הנושא, גרפיטי, אמנות רחוב המחוברת עם תרבות המחתרת, רעיונות של חשיבה מחוץ לקופסא, ונגיעה ישירה בבטן הרכה של הממסד והרעיונות הממסדיים האורבאניים והתרבותיים בכלל.

הגרפיטי נחשב בישראל לצורה של וונדליזם, ומכאן שללא הסכמת בעל הרכוש עליו רוססו חומרי הצבע, מדובר בהפרה של החוק. ובכל זאת, שיטוט מהיר בכל עיר בישראל (ובעולם) יחשוף אותנו מיד לכתובות שונות של גרפיטי, המציג את שורשי התרבות העירונית בדרכים שונות.

ציורים צבעוניים, כתובות תלת ממדיות, דמויות, אמירות פוליטיות, הכול אפשרי בצורת ביטוי זו, שמביאה משוב רענן לעיר, שהרי רוב הכתובות מנוקות על-ידי הרשויות, רק כדי להתחדש על אותם הקירות על ידי אמני הרחוב שמבקשים למצוא מקום לבטא את החי בתוכם, את הדעות, הרעיונות, ולא מעט פעמים את הביקורת על החברה.

מוזיאונים ומופעי רחוב

מופעי הרחוב הכוללים פסלים חיים, מיצגים רבי משתתפים, "פלאש מובים" ומופעים מוזיקליים שונים ומגוונים מביאים צבע וחיים לרחובות העיר, ולעיתים המפגש עם נגן אקורדיון בודד או זמר שירי פולק השר בקרן זווית ישלחו חץ ישיר לזיכרון בתוכנו, ויעירו בנו נוסטלגיה או משיכה פנימית למפגש, להקשבה, ללמידה ולהשראה.

כל הערים הגדולות בעולם מחזיקות מרחב מכובד לאמני הרחוב. בערים כמו לונדון וניו יורק ישנם מקומות מסודרים והתנהלות מנהלתית ברורה התוחמת את האמנים, ומצד אחד לא מאפשרת חופש מוחלט, אך מצד שני נותנת להם תמיכה כלשהי, ואף את האפשרות להתפרנס מהעשייה.

אמנות עירונית היא גם קלאסיקות כמו ציור ופיסול, ומיטב המוזיאונים נמצאים במרכזים העירוניים. בישראל ישנם לא מעט מוזיאונים נחשבים, וברחבי העולם תוכלו ליהנות ממפגש עם סוגי אומנויות שונים, ומוזיאונים רבים ולעיתים מפתיעים במיוחד, מרתקים, מזמינים ומתאימים לכל אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top