מדריך תשלום תמלוגים למתחילים

המושג תמלוגים נפוץ מאוד בתחום האומנות. זמרים, יוצרי מוזיקה, מלחינים, ציירים, סופרים וגם ממציאי פטנטים, נהנים מתשלומים קבועים. כל אדם אשר מבקש לעשות שימוש באותו קניין רוחני מתבקש לשלם בעבור הזכות לעשות זאת. כמו כן, יש לציין כי המושג מתייחס גם לזכאות אשר נרכשת מבעל שטח מסוים לאסוף משאבי טבע בשטחו.

הסכומים אשר משולמים משתנים בהתאם להסכם בין שני הצדדים. כאשר ישנם קניינים רוחניים בעבורם תשלמו סכומים גבוהים, אל מול אחרים אשר יזכו אתכם בסכומים זעומים בלבד.  הסכמי תמלוגים מרכיבים בעבור בעל הקניין הרוחני עורכי דין. התשלומים הקבועים מועברים באמצעות המחאות בתשלום חודשי או שנתי. נדגיש כי מוזיקאים, אנשי רוח וסופרים בכל רחבי העולם מתקיימים בעיקר מאותם תשלומים. יצירת אומנות טובה תהיה נכס כלכלי לכל החיים, היא תמשיך להניב רווחים גם לאחר מות האומן.

תמלוגים בעבור יצירות מוזיקה

זכויות יוצרים הן נכס אשר ניתן למכירה. בעבר, נמכרו הזכויות בעבור שירי להקת הביטלס. הגורם אשר רכש את הזכויות נהנה מתשלומי תמלוגים גבוהים על אף כי אין לו כל קשר ליצירה. אדם אשר מחזיק בזכויות מתוקף רכישתן או ירושה זכאי לקבלת התשלומים. כאשר יש לו את הזכות למנוע שימוש בלתי הולם ביצירות. במקרים בהם אין ברצונו לאשר שימוש בקטע מוזיקה או מילות שיר בעבור פרסומת או תכנית טלוויזיה, יש לו זכות מלאה לעצור זאת.

נרחיב ונציין כי העדר הענקת זכויות יוצרים או תשלום תמלוגים בעבור שימוש בקניין הרוחני, חושפת את המשתמשים לתביעה. מדובר בעבירה על החוק המהווה גניבה לכל דבר. מיד כאשר מזהה בעל הקניין שימוש אשר נעשה ללא ידיעתו, צפויה תביעה. נספר כי קיימים קטעי מוזיקה, ספרות ואמנות אשר אינם שייכים לאיש. עקב הנסיבות בהן נוצרו לא ניתן לאתר את בעליהן המקורי. השימוש באותן יצירות מותר לכולם ללא כל צורך בתשלום.

מתי נהוג לשלם את התמלוגים?

בין הגופים אשר נושאים בתשלומים גבוהים וקבועים בתחום אפשר למצוא תחנות רדיו, ערוצי טלוויזיה, עיתונאים ואנשי רוח. התשלומים מתבצעים בכפוף לשימוש ביצירות. כאשר את התשלום נהוג להעביר אחת לתקופה בהתאם להסכם. קיימים מקרים בהם שחקנים בסרטים או סדרות טלוויזיה זכאים גם כן לתשלומי תמלוגים.

תמלוגים
תמלוגים על יצירה מוזיקלית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top